edita_prima_opas_kuvitukset-02

Saavutettavuudesta ei pidä huolehtia vain siksi, että laki käskee, vaan sillä luodaan tasa-arvoisempaa maailmaa. Tätä mieltä on Ronja Oja, kaksinkertainen parayleisurheilun EM-mitalisti ja saavutettavuus-aktiivi.

Jälkimmäisessä ominaisuudessa Oja oli puhumassa myös Editan keväällä 2019 järjestämässä, saavutettavuutta koskevassa aamiaisseminaarissa. Nyt hän jakaa meille ajatuksiaan saavutettavuudesta sekä asiantuntijana että näkövammaisena käyttäjänä.

Voisi kuvitella, että kun saavutettavuus on määritelty jo Suomen laissakin, julkishallinnon palvelut olisivat vähintäänkin erityistä tukea tarvitsevien ryhmien kohdalla standardien mukaiset, mutta näkövammaisena Ronja Oja on törmännyt aivan päinvastaisiin tilanteisiin.

“Etenkin julkishallinnon puolella ei-saavutettavuus ärsyttää, koska tietyt hakemukset olisi pakko tehdä, mutta et nyt sitten pystykään, kun palvelussa ei ole otettu juuri niitä erityisryhmiä huomioon, jotka kyseistä lomaketta täyttäisivät”, Ronja Oja kertoo.

“Sanoisin jopa, että lomakkeiden osalta ollaan saavutettavuudessa menty taaksepäin.”

“Jos mietin vaikka verkkokauppoja, joiden hienon näköisissä painikkeissa ei ollakaan käytetty enää perus-HTML:n elementtejä ja unohdetaan, että palvelua pitäisi pystyä käyttämään myös näppäimistöllä eikä pelkästään hiirellä klikkaillen, niin olen joutunut tilanteisiin, joissa valintani ovat jo kivasti ostoskorissa, mutta maksa-nappia ei pystykään painamaan”, hän kuvailee.

Yleistä innostusta konkreettisen muutoksen sijaan

Lainsäädännön muuttumisen myötä kiinnostus saavutettavuutta kohtaan on kyllä lisääntynyt, mutta ainakaan Ronja Oja ei ole huomannut käytännön tasolla vielä suurta muutosta parempaan.

“Tahtotilaa on huomioida kaikki käyttäjäryhmät, mutta apuvälineillä sivuja selattaessa kaikki ei toimi sitten kuitenkaan”, hän kertoo.

Häntä jopa harmittaa se, että asia, josta kaikki hyötyisivät, oli rajoitteita tai ei, koetaan tärkeäksi vasta nyt. Selkokielisyys ja sisällön looginen jäsentely ovat viestinnän peruspalikoita, eivät tämän vuoden internet-trendi.

“Saavutettavuuden kriteerit on määritelty laissa siten, että jos ne täytetään, huomaavat hyödyn ihan kaikki, siis nekin, jotka eivät tarvitse erityisiä apuvälineitä.”

Lomakkeiden saavutettavuus on jopa huonontunut

Ronja Oja on saavutettavuuden puolestapuhujana keskittynyt etupäässä verkkopalveluiden ja -sivujen haasteisiin. Asiakirjojen saavutettavuutta hän pysähtyi pohtimaan vasta vierailtuaan puhujana Edita Priman aihetta koskevassa aamiaisseminaarissa huhtikuussa 2019.

Ruudunlukijat ovat nykyisin yleisesti ottaen edistyneitä, mutta Ronja Oja muistuttaa, että monilla saattaa olla käytössä kovinkin vanha versio jostakin sovelluksesta, jolloin törmätään ongelmiin uusimpien selainpuolen koodiversioiden kanssa. Vanha ruudunlukija ei siis välttämättä ymmärrä ruudulla lukevaa HTML:ää tai JavaScriptia.

Vanha ruudunlukija ei myöskään pysty lukemaan PDF-tiedostoja, mikä on ongelma etenkin asiakirjojen osalta.

“Lomakkeissa yksi yleisistä ongelmista on, että täytettävät tekstikentät ja kaikki ruksittavat ruudut eivät ole koneellisesti yhdistetty lomakkeen kuvaukseen, eli mitä tähän tekstikenttään pitää kirjoittaa ja mikä valintaruutu tämä nyt onkaan.”

Paras lopputulos saavutetaan testaamalla

Ronja Ojan neuvo saavutettavuutta miettiville on, että kaikki käyttäjät eivät ole samanlaisia.

“Vaikka verkkosivu tai lomake vaikuttaisi siltä, että tätä on helppo käyttää, on syytä testata ja kysyä toisenkin käyttäjän mielipidettä ja kokemuksia, myös erityisryhmien osalta. Vaikka periaatteessa tietää miten saavutettavaa sisältöä tehdään, sitä on vaikea oikeasti hahmottaa, kun ei samalla tavalla joudu liikkumaan digitaalisessa ympäristössä.”

Lataa opas saavutettavasta asiakirjasuunnittelusta

Tämä blogiteksti on kolmas luku oppaassa. joka käsittelee saavutettavuutta asiakirjasuunnittelussa.

Olemme halunneet luoda sisältökokonaisuuden ammattilaisille, jotka suunnittelevat ja toteuttavat asiakirjoja ja lomakkeita, organisaation sisäiseen käyttöön ja asiakkaille. Opas auttaa ymmärtämään mitä saavutettavuus on, mitä voi tehdä itse saavutettavuuden eteen ja missä vaiheessa kannattaa pyytää tarjousta ammattilaisilta.

Lataa opas

Tutustu myös blogisarjan muihin osiin

Osa 1: Mitä on saavutettavuus

Osa 2: Saavutettavuus asiakirjasuunnittelussa

Osa 4: Näin luot saavutettavan digitaalisen lomakkeen